"Prudentia" atgādina par savu lomu "airBaltic" investora atrašanā

01/04/2016

Rīga, 1.apr., LETA. Noslēgtais nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" darījums ar "Prudentia" atrasto vācu investoru Ralfu Dīteru Montāgu-Girmesu un Latvijas valsti par 132 miljoniem ir izdevīgs, ņemot vērā sarežģīto situāciju aviācijas nozarē, jo citur Eiropā investoriem pat tiekot piemaksāts, uzskata "Prudentia" valdes priekšsēdētājs Kārlis Krastiņš.

Viņš gan pagaidām neatklāj, vai sākušās sarunas ar "airBaltic" par komisijas maksas saņemšanu par investora atrašanu.

Montāga-Girmesa investīcijas ļaušot "airBaltic" turpināt izaugsmi gan Rīgas, gan Viļņas, gan Tallinas lidostās un "kļūt par Baltijas čempionu", turklāt tas varot sekmēt Latvijas ekonomikas izrāvienu. 

Investora atrašanu Krastiņš vērtē kā izdevīgu, jo kopumā aviācijas nozare Eiropā aizvien atrodoties sarežģītā konjunktūrā. Negatīvi to ietekmē Eiropas ekonomikas stagnācija, tirgus sadrumstalotība, Eiropas Savienības un Krievijas savstarpējās sankcijas, lobistu cīņas par regulējumu un terorisms, savukārt pozitīvi - zemās naftas cenas un straujāka ekonomiskā izaugsme jaunajās Eiropas Savienības valstīs.

Šādos apstākļos aviācijas uzņēmumu apvienošanas un pārņemšanas tirgū dominējot pircēju noteikumi, daudzas aviokompānijas vēlas piesaistīt investoru vai apvienoties. Paralēli investorus mēģina piesaistīt Polijas nacionālā aviokompānija LOT, Slovēnijas "Adria Airways", diskusijas par to notiek arī somu "Finnair", arī Igaunijas valdība pēc "Estonian Air" bankrota izmisīgi vēloties reanimēt jaunu kompāniju "Nordic Aviation Group" veidolā. Biržās aviokompāniju biznesa vērtība kotējas aptuveni 30-40% no apgrozījuma.

Slovēnijā, piemēram, valdība martā vācu investīciju fondam pārdevusi 96% "Adria Airways" akciju par 100 000 eiro, pati uzņēmuma kapitālā veicot trīs miljonu iemaksu, kamēr investors iemaksāja vienu miljonu. "Var teikt, ka Slovēnijas valdība piemaksāja investoram, lai tas nopērk aviokompāniju," skaidro Krastiņš.

Viņš uzskata, ka "Prudentia" pēdējo piecu gadu laikā ir sekmējusi "airBaltic" izglābšanu, stabilizāciju un izaugsmi, un ir gandarīts, ka darbs ir sekmējies ar nozīmīgu darījumu.

Kā ziņots, satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) uzskata, ka "airBaltic" bijušajam konsultantam "Prudentia" par Vācijas investora atrašanu ir jāmaksā tajā gadījumā, ja līgums starp abiem uzņēmumiem to paredz. Tas gan esot konfidenciāls. "Līgumsaistības katram ir jāpilda - tāpēc jau tas ir līgums. Tas attiecas uz jebkuru līgumu," uzsvēra Augulis.

Iepriekš Krastiņš uzskatīja, ka "Prudentia" par finanšu investora piesaisti "airBaltic" komisijas maksu saņems, jo tai ir noslēgts līgums ar lidsabiedrību.

Viņš arī skaidroja, ka "Prudentia" ir spēkā esošs līgums ar aviokompāniju un tas ir atbilstošs starptautiskajiem standartiem. "Jautājumu par komisijas maksām gan nekomentēšu, tas ir konfidenciāli, taču mums ir līgums, un tas ir mūsu investors. Tur šaubu nav, un mēs esam lielu darbu ieguldījuši, lai nonāktu tur, kur esam nonākuši," uzsvēra Krastiņš.

Kā ziņots, februāra sākumā parakstīts lidsabiedrības "airBaltic" akcionāru līgums starp Latvijas valdību un vācu uzņēmēju Ralfu Dīteru Montāgu-Girmesu, aģentūru LETA informēja "airBaltic" pārstāvji. Marta beigās kļuva zināms, ka investors ir iemaksājis līgumā paredzētos 52 miljonus eiro. Kopumā Latvijas aviokompānijā tiks ieguldīti 132 miljoni eiro ar mērķi modernizēt tās floti un īstenot aviokompānijas biznesa plānu "Horizon 2021".

Saskaņā ar valdības akceptēto darījumu vācu investors pēc tā noslēgšanas kļūs par 20% aviokompānijas akciju īpašnieku, bet pārējās akcijas paliks Latvijas valsts īpašumā.

Please reload