Ņujorkas universitātes finanšu profesors Asvats Damodorans ilgu laiku ir apkopojis un publicējis dažādu finanšu informāciju par biržā kotētiem uzņēmumiem, ieskaitot uzņēmumu vērtības reizinātājus (https://www.valuewalk.com/aswath-damodaran/ and http://aswathdamodaran.blogspot.com/). Savā ziņā uzņēmuma vērtība un EBITDA attiecība ir nākotnes prognoze, un šķiet, ka tendences, kas ir šo prognožu modeļu pamatā, mainās. Tas, savukārt, rada ievērojamas pārmaiņas mūsu ierastajā uztverē par to, cik vērts ir uzņēmums.
Pēc Damodarāna teiktā, EV / EBITDA reizinātājs tiešsaistes mazumtirdzniecībā ir 36 (!), kāmēr tradicionālās mazumtirdzniecības reizinātājs ir nedaudz lielāks par 10. Gada izaugsmes tempi tiešsaistes mazumtirdzniecības uzņēmumiem sektoram ir vismaz 20% - šāda veida izaugsme nevar tikt pielīdzināta tradicionālās mazumtirdzniecības tempam. Pašlaik Igaunijā tiešsaistes mazumtirdzniecības daļa ir maza, aptuveni 2–3% no biznesa apjoma. Bet statistika varētu būt maldinoša, jo tajā nav pietiekami analizēts preču daudzums, kas iegādāts no tiešsaistes veikaliem, kas atrodas ārpus Igaunijas.
Tas ir fakts, ka visā pasaulē tiek izvietoti 5G tīkli, attīstās mākslīgais intelekts, eksponenciāli palielinās skaitļošanas ātrums un valdības izdara spiedienu uz automobiļu rūpniecību, lai ražotāji izstrādātu tehnoloģijas ar zemāku emisiju līmeni, virzoties uz elektrisko transportlīdzekļu attīstību. Atslēgvārdi, piemēram, dalīšanās ekonomika, lietu internets (IoT), viedās pilsētas un automatizācija, mums visiem ir labi zināmi. Visu šo notikumu konverģence novedīs pie situācijas, kad izmaiņas notiek nevis pēc 10 gadiem, bet daudz ātrāk. Uber un Airbnb ir tikai daži nesenās pagātnes piemēri, kas ātri pārveidoja izveidotos biznesa modeļus. Kādas iespējas un riskus tas rada Igaunijas ekonomikai un vietējiem uzņēmumiem? To mēs redzēsim nākamo trīs līdz piecu gadu laikā. Uzņēmēji ir nopietnas izvēles priekšā.
Pašsaprotams tagad šķiet tas, ka digitalizācijas tendenci nevar nenovērtēt par zemu. Lielākā daļa uzņēmēju jau ir ieguldījuši vai tuvākajā laikāi investēs e-risinājumos un tehnoloģijās. Pretējā gadījumā šodienas veiksmīgais uzņēmums dažu gadu laikā var kļūt par atpalicēju. "Vecais labais" vienkārši nedarbojas šajos strauji mainīgajos apstākļos.
Noslēgumā jāsaka, ka revolūcijas laikā vienmēr ir uzvarētāji un zaudētāji.
Notiekošā ceturtā industriālā revolūcija nav izņēmums. Līdztekus jaunpienācēju novērošanai, slavēšanai vai kritizēšanai tradicionālās nozares uzņēmumiem un veselām nozarēm pastāv eksistenciāls risks zaudēt vietu vērtību ķēdē. Tas nozīmē, ka uzņēmumiem būs ne tikai jāuztraucas, ka uzņēmumu vērtēšanas modeļa pārstrukturēšana, ko izraisīja digitālā revolūcija, varētu pasludināt tos par zemu vērtību. Kaut gan lai netiktu palaisti garām izrāvienu moment, arī šiem uzņēmumiem ir nepārtraukti jāuzrauga tehnoloģiju attīstība.
Illar Kaasik
Prudentia Igaunijas biroja (iepriekš - Investment Agency) vadošais partneris.