Väino Kaldoja lēmums pārdot savu kompāniju ir ļoti savlaicīgs. Kā viņš pats atzina, viens no iemesliem ir viņa vecums. Vēl viens iemesls ir pārmaiņas, kas notiek transporta nozarē - jaunas tehnoloģijas un arvien stingrākas vides prasības.
2019. gada aprīlī Eiropas Parlaments un Padome pieņēma regulu 2019/631, kas nosaka CO2 emisiju prasības jauniem vieglajiem automobiļiem un mikroautobusiem sākot ar 2020. gadu. Rezultātā autobūves nozare atrodas situācijā, kad prasības samazināt piesārņojumu kļūst arvien stingrākas. Vairāki automobiļu ražotāji ir mēģinājuši atrisināt problēmu, izmantojot novatoriskas tehnoloģijas, piemēram, AdBlue, dīzeļdegvielas daļiņu filtrus, hibrīdu tehnoloģijas utt. Plašsaziņas līdzekļos ir atspoguļoti arī skandāli par faktisko emisiju rezultātu kropļojumiem.
Ar 2021. gadu automašīnu ražotājiem būs jāsamazina jaunu automašīnu CO2 emisijas līdz 95 g / km. Saskaņā ar prognozēm Volkswagen, kas tika sodīts ar 1.4 mlrd eiro lielu sodu, šīs prasības nebūs spējīgs izpildīt.
Arvien stingrāku noteikumu rezultātā automašīnu ražotāji ir izstrādājuši jaunus elektrisko automašīnu modeļus, kas tirgū pamazām sāka parādīties jau no 2019. gada. Elektriskās automašīnas ir būtisks autobūves nozares izmaksu avots šobrīd, jo papildus jaunu modeļu izstrādei ir jāpalielina ražošanas jauda gan elektrisko automašīnu ražošanā, gan akumulatoru piegādē. Elektriskais automobilis tuvākajā nākotnē radīs vēl vienu problēmu autobūves nozarei - tā apkopes vajadzības ir ievērojami zemākas nekā transportlīdzekļiem ar iekšdedzes dzinēju, kas potenciāli tā ražotājam nozīmē ienākumu zaudēšanu. Automobiļu rūpniecība kopumā piedzīvo izmaiņas, kas nākamajos 10 līdz 15 gados var būtiski ietekmēt nozari, uzskata Väino Kaldoja.
Konsolidjācija autobūves nozare ietvaros tiek veikta ar mērķi celt meklē efektivitāti un saglabāt rentabilitāti.Automobiļu mazumtirdzniecības nozare ilgtermiņā var gaidīt vēl lielāki izaicinājumi, jo ir samazinās vajadzība uzturēt dārgu importētāju un mazumtirgotāju tīklu pa vidu starp ražotāju un klientu. Visticamāk, ražotāju ricībā jau ir plašas savu galapatērētāju datu bāzes, apzināti patēriņa un pirkšanas paradumi, kas ražotājiem atvieglo iekļūšanu e-komercijā.
Pārdodot savu uzņēmumu, Väino Kaldoja var koncentrēties uz to, par ko viņš ir daudz rakstījis - par sabiedrības uzlabošanu un jaunu tehnoloģiju attīstību, izmantojot savas plašās profesionālās zināšanas un brīvo kapitālu. Kā atgādinājums - pašbraucošais autobuss Kadriorgā bija Silberauto un TalTech sadarbības rezultāts.
Silberauto darījums ir izmaiņu zīme, kas izriet gan no politiskiem lēmumiem (piemēram, stingrāki CO2 izmešu standarti), gan arī no jauno tehnoloģiju ietekmes, kas bieži tiek raksturotas kā otrais mašīnu laikmets (mākslīgais intelekts, sensoru revolucionāra attīstība, pieaugoša skaitļošanas jauda) tehnoloģijas utt.) un kas ietekmēs arī daudzas citas uzņēmējdarbības jomas.
Īpašnieku vecuma dēļ un novērtējot vadības interesi un spēju vadīt izmaiņas, svarīgi ir pieņemt pareizo lēmumu pareizajā laikā, kā arī jāatrod labākais kompānijas pircējs tirgū.
Illar Kaasik, Prudentia Igaunijas biroja (iepriekš - Investment Agency) vadošais partneris.